963 Po omówieniu roli Maryi Dziewícy w misterium Chrystusa i Ducha
Świętego należy teraz rozważyć Jej miejsce w misterium Kościoła. "Istotnie,
Maryja Dziewica... jest uznawana i czczona jako prawdziwa Matka Boga
i Odkupiciela... co więcej, jest <<również Matką członków (Chrystusa)...
ponieważ swoją miłością współdziałała w tym, by w Kościele rodzili się
wierni, którzy są członkami owej Głowy>>". "...Maryja,
Matka Chrystusa, Matka Kościoła".
964 Rola Maryi wobec Kościoła jest nieodłączna od Jej zjednoczenia z
Chrystusem i wprost z niego wynika. "Ta zaś łączność Matki z Synem
w dziele zbawczym uwidacznia się od chwili dziewiczego poczęcia Chrystusa
aż do Jego śmierci". W sposób szczególny ukazuje się w godzinie
Jego męki:
Błogosławiona Dziewica szła naprzód w pielgrzymce wiary i utrzymała wiernie
swoje zjednoczenie z Synem aż do krzyża, przy którym nie bez postanowienia
Bożego stanęła, najgłębiej ze swoim Jednorodzonym współcierpiała i z
ofiarą Jego złączyła się matczynym duchem, z miłością godząc się, aby
doznała ofiarniczego 618 wyniszczenia żertwa z Niej zrodzona; a wreszcie
przez tegoż Jezusa Chrystusa umierającego na krzyżu oddana została uczniowi
jako matka tymi słowami: "Niewiasto, oto syn Twój" (J 19, 26-27).
965 Po Wniebowstąpieniu swego Syna "modlitwami swymi wspierała początki
Kościoła". Razem z Apostołami i kilkoma kobietami widzimy "także
Maryję błagającą w modlitwach o dar Ducha, który podczas Zwiastowania
już Ją był zacienił".
966 "Na koniec Niepokalana Dziewica, zachowana wolną od wszelkiej
skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem
i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana
jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego,
Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci". Wniebowzięcie
Maryi jest szczególnym uczestniczeniem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i
uprzedzeniem zmartwychwstania innych chrześcijan:
W narodzeniu Syna zachowałaś dziewictwo, w zaśnięciu nie opuściłaś świata,
o Matko Boża: połączyłaś się ze źródłem życia, Ty, która poczęłaś Boga
Żywego, a przez swoje modlitwy uwalniasz nas od śmierci.
967 Przez całkowite przylgnięcie do woli Ojca, do odkupieńczego dzieła
swego Syna, do każdego natchnienia Ducha Świętego, Maryja Dziewica jest
dla Kościoła wzorem wiary i miłości. Przez to właśnie jest Ona "najznakomitszym
i całkiem szczególnym członkiem Kościoła"; Maryja jest "figurą" Kościoła
(typus Ecclesiae).
968 Rola Maryi w stosunku do Kościoła i całej ludzkości ma jeszcze inny
wymiar. "W szczególny zaiste sposób współpracowała z dziełem Zbawiciela
przez wiarę, nadzieję i miłość żarliwą dla odnowienia nadprzyrodzonego
życia dusz ludzkich. Dlatego to stała się nam Matką w porządku łaski".
969 "To macierzyństwo Maryi w ekonomii łaski trwa nieustannie, poczynając
od aktu zgody, którą przy Zwiastowaniu wiernie wyraziła i którą zachowała
bez wahania pod krzyżem, aż do wiekuistego dopełnienia się zbawienia
wszystkich wybranych. Albowiem wzięta do nieba, nie zaprzestała tego
zbawczego zadania, lecz poprzez wielorakie swoje wstawiennictwo ustawicznie
zjednuje nam dary zbawienia wiecznego... Dlatego to do Błogosławionej
Dziewicy stosuje się w Kościele tytuły: Orędowniczki, Wspomożycielki,
Pomocnicy, Pośredniczki".
970 "Macierzyńska zaś rola Maryi w stosunku do ludzi żadną miarą
nie przyćmiewa i nie umniejsza tego jedynego pośrednictwa Chrystusowego,
lecz ukazuje jego moc. Cały bowiem wpływ zbawienny Błogosławionej Dziewicy
na ludzi... wywodzi się z nadmiaru zasług Chrystusowych, na Jego pośrednictwie
się opiera, od tego pośrednictwa całkowicie jest zależny i z niego czerpie
całą moc swoją". "Żadne bowiem stworzenie nie może być nigdy
stawiane na równi ze Słowem Wcielonym i Odkupicielem; ale jak kapłaństwo
Chrystusa w rozmaity sposób staje się udziałem zarówno świętych szafarzy,
jak i wiernego ludu i jak jedna dobroć Boża w rozmaity sposób rozlewa
się realnie w stworzeniach, tak też jedyne pośrednictwo Odkupiciela nie
wyklucza, ale wzbudza u stworzeń rozmaite współdziałanie, pochodzące
z uczestnictwa w jednym źródle".
971 "Błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia" (Łk 1, 48). "Pobożność
Kościoła względem Świętej Dziewicy jest wewnętrznym elementem kultu chrześcijańskiego".
Najświętsza Dziewica "słusznie doznaje od Kościoła czci szczególnej.
Już też od najdawniejszych czasów Błogosławiona Dziewica czczona jest
pod zaszczytnym imieniem Bożej Rodzicielki, pod której obronę uciekają
się w modlitwach wierni we wszystkich swoich przeciwnościach i potrzebach...
Kult ten... choć zgoła wyjątkowy, różni się przecież w sposób istotny
od kultu uwielbienia, który oddawany jest Słowu Wcielonemu na równi z
Ojcem i Duchem Świętym, i jak najbardziej sprzyja temu kultowi".
Wyraża się on w świętach liturgicznych poświęconych Matce Bożej oraz
w modlitwie maryjnej, takiej jak różaniec, który jest "streszczeniem
całej Ewangelii".
972 Po omówieniu rzeczywistości Kościoła, jego początku, posłania i przeznaczenia,
możemy jedynie spojrzeć na Maryję, by kontemplować w Niej to, czym jest
Kościół w swoim misterium, w swojej "pielgrzymce wiary", i
czym będzie w ojczyźnie na końcu swojej drogi, gdzie go oczekuje "w
chwale Przenajświętszej i nierozdzielnej Trójcy", "we wspólnocie
wszystkich świętych", Ta, którą Kościół czci jako Matkę swego Pana
i jako swoją Matkę:
Tymczasem zaś Matka Jezusowa, jak w niebie doznaje już chwały co do ciała
i duszy, będąc obrazem i początkiem Kościoła mającego osiągnąć pełnię
w przyszłym wieku, tak tu na ziemi, póki nie nadejdzie dzień Pański,
przyświeca Ludowi Bożemu pielgrzymującemu jako znak pewnej nadziei i
pociechy.
973 Maryja, wypowiadając "Fiat" ("Niech mi się stanie")
w chwili Zwiastowania i dając swoje przyzwolenie na misterium Wcielenia,
współdziałała już w całym dziele, jakie miał wypełnić Jej Syn. Jest Ona
Matką wszędzie tam, gdzie On jest Zbawicielem i Głową Mistycznego Ciała.
974 Po dopełnieniu swego ziemskiego życia Najświętsza Dziewica Maryja
została wzięta z ciałem i duszą do chwały nieba, gdzie uczestniczy
już w chwale Zmartwychwstania swojego Syna, uprzedzając zmartwychwstanie
wszystkich członków Jego Ciała.
975 "Wierzymy, że Najświętsza Boża Rodzicielka, Nowa Ewa, Matka
Kościoła, kontynuuje w niebie swoją macierzyńską rolę wobec członków
Chrystusa".
|